Bibliography

Artist Publications and Texts

De gepubliceerde teksten van Bernd Lohaus bezitten geen titels. Voor een duidelijke weergave van en een onderscheid tussen deze teksten werd hier echter gekozen om telkens het eerste woord of de eerste zinsnede als titel te beschouwen.
Lohaus, Bernd. ‘69/96, avant-gardes et fin de siècle. 75 artistes racontent leur parcours. Bernd Lohaus’. Art Press, no. Hors-série numéro 17 (1996): 83, 163.
———. ‘1965-1975 / Erinnerbares’. In Museum in Motion? / Museum in Beweging?. Het Museum Voor Moderne Kunst Ter Diskussie, edited by Carel Blotkamp, Marjon van Caspel, Frans Haks, Frank van der Schoor, Jan van Toorn, and Martin Visser, 245. ’s-Gravenhage: Staatsuitgeverij, 1979.
———. ‘allein’. Force Mental, no. 8 (1984): 213–16.
———. ‘Bernd Lohaus’. Art Press. 69/96, avant-gardes et fin de siècle. 75 artistes racontent leur parcours., Hors-série numéro 17 (1996): 83, 163.
———. ‘DU.’ In Holz Stein Papier. Bernd Lohaus, edited by Bart De Baere and Anny De Decker, 27–29. Gent: Museum van Hedendaagse Kunst, 1987.
———. ‘Eenzijdig Gestreken’. Tijdschrift Academie Leon 4, no. 3 (1989).
———. ‘Es ist die Wand die uns trennt, nein’,. In 16e Biennale Middelheim, edited by Marie-Rose Bentein and G. Coenen, 28. Antwerpen: Openluchtmuseum voor Beeldhouwkunst Middelheim, 1981.
———. für. Nordhorn: Städtische Galerie Nordhorn, 1991.
———. ‘für tom’. In Concepten van representatie, edited by Eric Pil, 25. Antwerpen: Koninklijk Museum voor Schone Kunsten - Internationaal Cultureel Centrum, 1997.
———. ‘gelassen’. In Betekende Ruimte / Designated Space, by Luk Lambrecht, n.p. Deurle: Museum Dhondt-Dhaenens, 1991.
———. ‘Ich - Du’. In Aktuele kunst in België. inzicht/overzicht, overzicht/inzicht, edited by Jan Hoet, 68–73. Gent: Museum van Hedendaagse Kunst, 1979.
———. ‘JA und / ZWISCHEN’. In Bernd Lohaus. 1981-1988, edited by Gilbert Perlein, 48–71. Villeneuve d’Ascq: Musée d’Art Moderne, 1988.
———. ‘noch bleibt sie eine zeit’. Gagarin – the artists in their own words 2, no. 2 (2001): 20–41.
———. ‘Over eigen werk’. In De smaak van het maken. Op zoek naar de achtergronden van het kunstzinnige maakproces, edited by Lex Kerssemakers and Maurits Cobben, 41-46. Eindhoven: Faculteit Bouwkunde TUE, 1988.
———. ‘RAUM’. In Mit Worten ein Bild bereiten. Guy Bleus, Patrick Corillon, Bernd Lohaus, Mark Luyten, Carlo Mistiaen, by Mimi Debruyn and Gail B. Kirkpatrick, n.p. Münster: Kulturamt Stadt Münster, 1991.
———. ‘RAUM’. In Bernd Lohaus, by Florence Hudelist. Tourcoing: École Régionale Supérieure d’Expression Plastique (E.R.S.E.P.), 1995.
———. ‘schlafe’. In Art actuel en Belgique et en Grande-Bretagne / Aktuele kunst in België en Groot-Brittannië, edited by Florent Bex, Jean Dypréau, Gerald M. Fortry, Karel J. Geirlandt, and Jean-Pierre Van Tieghem, 156. Brussel: Palais des Beaux-Arts - Paleis voor Schone Kunsten, 1979.
———. ‘schlafe’. Ragile « deux pages », no. Tome IV-V (1980): 18–19.
———. Sculpturen/teksten. Middelburg: Zeeuws Kunstenaarscentrum, 1982.
———. ‘SPRECHE’. In SET. Seven Artists Presented by the Museum van Hedendaags Kunst Gent, edited by Hans Martens, 67. Barcelona: Museu d’Art Contemporani de Barcelona, 1997.
———. ‘von wo’. In Bernd Lohaus 1973-1985, by Karel J. Geirlandt and Thierry de Duve, 7,11. Brussel: Palais des Beaux-Arts - Paleis voor Schone Kunsten, 1985.
———. ‘zufrieden, e.a.’ Arti. Art Today, no. 8 (1992): 74, 82, 90, 103.
———. ‘zum stein’. In Pierre. Un regard subjectif sur l’evolution - 1984-1994, by Michel Baudson, Robert Brisart, Jean-Pierre Ducastelle, and Eric Groessens, 95. Brussel: Atelier 340, 1995.
———. ‘zurück’. In Von der Wiederholung der Träume zur Realität. Einer Auswahl zeitgenössischer Kunst aus Belgien 1991, edited by Ulli Lindmayr and Eleonora Louis, 46,48. Wien: Galerie Grita Insam, 1991.
Lohaus, Bernd, Guy Mees, Rudy Rommens, and Jef Somerlinck. Brussel-Antwerpen. Aller-Retour. Brussel, 1988.

Solo Exhibition Catalogues and Small Press Publications

Balau, Raymond, Hans Martens, and Philippe Van Cauteren. Bernd Lohaus 1998-2005. Gent: S.M.A.K., 2005.
Bremer, Jaap. Bernd Lohaus. Sculpturen/tekeningen/schilderijen. Hasselt: Provinciaal Begijnhof Hasselt, 1980.
Bremer, Jaap, Alexander Moerenhout, and Stephan von Wiese. Bernd Lohaus. Wand. Düsseldorf: Kunstmuseum, 1980.
Brisard, Frank. ‘Versuch- Einen Satz Auszusprechen. Silence and Meaning in the Work of Bernd Lohaus’. Universitaire Instelling Antwerpen, 1989.
Busine, Laurent, Anny De Decker, and Stephan von Wiese. Bernd Lohaus. Hornu: MAC’s Grand-Hornu, 2013.
De Baere, Bart, and Anny De Decker, eds. Holz Stein Papier. Bernd Lohaus. Gent: Museum van Hedendaagse Kunst, 1987.
Denizot, René. Dialogue avec l’oeuvre de Bernd Lohaus ou le monde selon moi. Antwerpen: Galerie Micheline Szwajcer, 1987.
Foncé, Jan. Bernd Lohaus. Antwerpen: MUHKA, 1995.
Fuchs, Rudi. Bernd Lohaus. Eindhoven: Van Abbemuseum, 1979.
Geirlandt, Karel J., and Thierry de Duve. Bernd Lohaus 1973-1985. Brussel: Palais des Beaux-Arts - Paleis voor Schone Kunsten, 1985.
Gielen, Denis. bin b. Conversation avec Bernd Lohaus. Bruxelles: Facteur Humain, 2004.
Gildemyn, Marie-Pascale. Bernd Lohaus. Sculpturen in steen. Lokeren: Commissie Kunstpatrimonium Stad Lokeren, 1990.
Hudelist, Florence. Bernd Lohaus. Tourcoing: École Régionale Supérieure d’Expression Plastique (E.R.S.E.P.), 1995.
Kecskési, Kristina. ‘Aspetti della scultura contemporanea nell’Europa nord-occidentale. Bernd Lohaus. Con note sull’insegnamento della scultura alla Accademia di Belle Arti di Düsseldorf tra il 1930 e il 1970. Ewald Mataré, docente di scultura (1932; 1945-57), Joseph Beuys, docente di scultura (1961-72)’. Accademia di Belle Arti di Macerata, 1993.
Lambrecht, Luk. Bernd Lohaus. Brussel: Europese Stichting voor Sculptuur, 1994.
Lohaus, Bernd. ‘Over eigen werk’. In De smaak van het maken. Op zoek naar de achtergronden van het kunstzinnige maakproces, edited by Lex Kerssemakers and Maurits Cobben, 41-46. Eindhoven: Faculteit Bouwkunde TUE, 1988.
———. Sculpturen/teksten. Middelburg: Zeeuws Kunstenaarscentrum, 1982.
Lohaus, Bernd, and Catherine Mayeur. Bernd Lohaus. Blumen. Edited by Thomas Desmet and Stella Lohaus. Antwerpen - London: Bernd Lohaus Foundation - Ridinghouse, 2017.
Pas, Johan. Bernd Lohaus. 24 november 1995 - 14 januari 1996. Antwerpen: Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen, 1995.
Perlein, Gilbert, ed. Bernd Lohaus. 1981-1988. Villeneuve d’Ascq: Musée d’Art Moderne, 1988.
Schwarz, Dieter. Bernd Lohaus. Düsseldorf: Thomas Schütte Stiftung, 2019.
———. From action and language. Sculptures by Bernd Lohaus. Berlin - Antwerpen: Daniel Marzona - Tommy Simoens, 2019.
Van Hees, Lore, and Beatrijs Eemans. Reflecties 3. Bernd Lohaus. Museumsite Leuven, 2005.
Van Mulders, Wim. Bernd Lohaus. Edited by Glenn Van Looy. Antwerpen: Internationaal Cultureel Centrum, 1981.
Veenstra, Irene, and Bernd Lohaus. Bernd Lohaus. Nordhorn: Städtische Galerie Nordhorn, 1991.
Viola, Manuel. bernd lohaus. Madrid: Asociación Cultural Iberoamericana, 1965.

Related Books and Group Exhibitions Catalogues

Ai, Weiwei, Di’an Fan, Philippe Pirotte, and Luc Tuymans, eds. The State of Things : Brussels / Beijing. Tielt: Lannoo, 2009.
Angelé, Marie. Les Arques et la Sculpture, 11-13. Cazals: Les Ateliers des Arques, 1988
Angelet, Benoît, Marc Angeli, and Debanterlé René. Lieu. Liège: Éditions Yellow Now, 1987.
Assenmaker, Michel. ‘Bernd Lohaus’. In New Sculptures, edited by Bart Cassiman, Menno Meewis, and Barbara Vanderlinden. Antwerpen: Openluchtmuseum voor Beeldhouwkunst Middelheim, 1993.
———. L’Écart et l’Accolade. Brussel: (SIC), 2015.
Assenmaker, Michel, Karen De Casteele, Annie De Decker [sic], and Joris Note. Jef Geys, Bernd Lohaus, Guy Mees, Philippe Van Snick. Quai Du Wault 1987, Lille; École Régionale Des Beaux-Arts Georges-Pompidou, Dunkerque. Lille: Édition à Bruit Secret, 1987.
Assenmaker, Michel, and France de Kinder, eds. Entrevues. Brussel: Ars Musica, 1993.
Audi, Paul, Paul-Hervé Parsy, and Gérard Traquandi. La règle et l’intuition. Abbaye de Montmajour. Carte blanche à Gerard Traquandi. Paris: Editions du Patrimoine, 2016.
Bakker, Thomas. Parkplatz. Breda: Lokaal 01, 2010.
Baudson, Michel. Made of stone. Brussel: Galerie Isy Brachot, 1990.
Baudson, Michel, Robert Brisart, Jean-Pierre Ducastelle, and Eric Groessens. Pierre. Un regard subjectif sur l’evolution - 1984-1994. Brussel: Atelier 340, 1995.
Becker, Wolfgang, and Patricia Kreibich. Belgien: junge Künstler I / Belgique : artistes jeunes I, 22.11.-28.12.1975. Aachen: Stadt Aachen, Neue Galerie-Sammlung Ludwig, 1975.
Bentein, Marie-Rose, and G. Coenen, eds. 16e Biennale Middelheim. Antwerpen: Openluchtmuseum voor Beeldhouwkunst Middelheim, 1981.
Bernaerts, Mon. Werk op Papier, Lot 1102 en 1114. Antwerpen: Veilinghuis Bernaerts, 24 Oktober 2013.
Bex, Florent, Jean-Pierre Daems, Lutgart Reynen, Hilde Van Leuven, Glenn Van Looy, and Hilde Van Pelt, eds. Kunst met papier als arbeid / arbeid met papier als kunst. Antwerpen: Internationaal Cultureel Centrum, 1979.
Bex, Florent, and Leen De Backer, eds. Kunst in Vlaanderen, Nu. Een keuze uit tien jaar aankopen van de Vlaamse Gemeenschap. Brussel: Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap - Administratie Kunst, 1991.
Bex, Florent, Leen De Backer, and Lillian Dewachter. De Verzameling / La Collection / The Collection. Antwerpen: Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen, 1988.
Bex, Florent, and Bert De Beul. De Verzameling II / La Collection II / The Collection II. Antwerpen: Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen, 1990.
Bex, Florent, Jean Dypréau, Gerald M. Fortry, Karel J. Geirlandt, and Jean-Pierre Van Tieghem, eds. Art actuel en Belgique et en Grande-Bretagne / Aktuele kunst in België en Groot-Brittannië. Brussel: Palais des Beaux-Arts/Paleis voor Schone Kunsten, 1979.
Bex, Florent, and Jan Foncé. Inside - Outside. An aspect of contemporary sculpture. Antwerpen: Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen, 1987.
Bex, Florent, Jan Foncé, and Jan Kenis. Woord en Beeld / Les mots et les Images / Word and Image. Antwerpen: Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen, 1992.
Bex, Florent, and Hein Reedijk. Triënnale der Zuidelijke Nederlanden (3). Eindhoven - Antwerpen: Stedelijk van Abbemuseum - Internationaal Cultureel Centrum, 1972.
Blotkamp, Carel, Marjon van Caspel, Frans Haks, Frank van der Schoor, Jan van Toorn, and Martin Visser, eds. Museum in Motion? / Museum in Beweging?. Het Museum Voor Moderne Kunst Ter Diskussie. ’s-Gravenhage: Staatsuitgeverij, 1979.
Bonfand, Alain, and Daniel Dobbels. Tu es pierre. Paris: Éditions de la différence, 1986.
Bonito Oliva, Achille. Europe/America. the Different Avant-Gardes. Grafiche Milani. Milan: Deco Press, 1976.
Bourgeois, Caroline, and Béatrice Gross. Accrochage. Venezia: Marsilio, 2016.
Brams, Koen, Ulrike Lindmayr, and Dirk Pültau. Opus 1. The Artist’s Beginnings. Amsterdam: Roma Publications, 2015.
Brunon, Bernard P. Autoportraits contemporain. Here’s looking at me. Lyon: Espace Lyonnais d’Art Contemporain, 1993.
Carlini, Elena, and Pietro Valle. Visione Continua. Verzegnis: Comune di Verzegnis, 1999.
Castermans, Colette, Niko Geldhof, Philip Van den Bossche, Elise Vanhoecke, and Inne Gheeraert. De zee. Salut d’honneur Jan Hoet. Wandelgids. Gent: Borgerhoff & Lamberigts, 2014.
Ceuleers, Jan ed. Artists Handbook, L17. Gent: Ludion, 2007.
Ceuleers, Jan, Anny De Decker. Conceptual Art, 98-101. Antwerpen: Galerie Ronny Van de Velde, 2014.
Ceuleers, Jan. Van natuur naar abstractie / De la nature à labstraction, 282-285. Antwerpen: Galerie Ronny Van de Velde, 2016.
Ceuleers, Jan. Les mots et les images, 152-153. Antwerpen: Galerie Ronny Van de Velde, 2016.
Claura, Michel, and René Denizot. Une exposition de peinture reunissant certains peintres qui mettraient la peinture en question. Daniel Buren, Alan Charlton, Giorgio Griffa, Bernd Lohaus, Brice Marden, Agnes Martin, Robert Ryman, Palermo, Niele Toroni. Paris, 1973.
Coessens, Piet, and Tom Jooris, eds. Academie Leon. Eenzijdig gestreken. Machelen-aan-de-Leie: Roger Raveelmuseum, 2018.
Coessens, Piet, Katrien Laenen, Ulrike Lindmayr, and Marcel Smets, eds. Kunst in opdracht. 1995-2005. Brussel: Kunstcel Vlaams Bouwmeester, 2006.
Coucke, Jo, Lieven Van Den Abeele, and Glenn Van Looy. Monumenta. 19de Biënnale, Openluchtmuseum voor Beeldhouwkunst Middelheim. Antwerpen: Openluchtmuseum voor Beeldhouwkunst Middelheim, 1987.
Curtis, Penelope, ed. The Object Sculpture. Leeds: Henry Moore Institute, 2002.
David, Caroline, and Ruth Morris. Collections du FRAC Nord Pas-de-Calais. Santa Scolastica Bari. Lille: FRAC Nord Pas-de-Calais, 1989.
De Baere, Bart. Artisti (della Fiandra) / Artists (from Flanders). Palazzo Sagredo, Estate, Summer 1990. Brussel: Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, 1990.
De Baere, Bart, Karel J. Geirlandt, and Jan Hoet. Catalogus van de collectie 1988. Gent: Museum van Hedendaagse Kunst, 1988.
De Baere, Bart, Jorge Antonio Fernandez Torres. Después del arte / AfterArt, 10. La Habana, Cuba: Centro de Arte Contemporaneo Wilfredo Lam, 2009.
De Lepeleire, Damien, Koen Leemans, Hans Theys, and Aldo Guillaume Turin, eds. Honorons Honoré. Honoré Daumier (1808-1879). Mechelen: Cultuurcentrum Mechelen, 2008.
De Smedt, Jan. Van Stof tot Asse. Tiende triënnale voor actuele kunst. Asse: Galerie De Ziener, 2017.
Deakin, Simon. Gagarin. the Artists in their Own Words. 2000-2016. Gent: S.M.A.K., 2017.
Debanterlé, René, Guy Jungblut, and Marie Anne Thunissen, eds. Galerie L’A Retrospective, Janvier 1979 - Janvier 1986, 50 Expostions. Liège: Éditions Yellow Now, 1986.
Debruyn, Mimi, and Gail B. Kirkpatrick. Mit Worten ein Bild bereiten. Guy Bleus, Patrick Corillon, Bernd Lohaus, Mark Luyten, Carlo Mistiaen. Münster: Kulturamt Stadt Münster, 1991.
Debusscher, Guido J., Frans Borremans, Bertrand Vangermeersch, and G. Van Obbergen, eds. Kunstwerken verworven door de Vlaamse Gemeenschap in 1986-1987. Brussel: Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, administratie voor kunst, 1988.
Denizot, René. Un accrochage ou des coins remplis de ce qui a été raflé des coins. Antwerpen: Galerie Micheline Szwajcer, 1993.
Derycke, Luc, Jan Hoet, and Dirk Verbiest. Over the Edges. Gent: Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, 2000.
Dewachter, Lillian, Denise Geirlandt, and Ben Raemaekers. 12 jaar beleid van/12 ans sous la direction de K.J. Geirlandt, 1974-1986. Brussel: Palais des Beaux-Arts - Paleis voor Schone Kunsten, 1986.
D’Hondt, Roger. Tussenwereld. Hedendaagse Kunst in de Crematoria van Lochristi En Sint-Niklaas. Lochristi - Gent: IGs Westlede - MER. Paper Kunsthalle, 2014.
Durozoi, Gérard. Proposition pour abolir une frontiére. ? ?, 1976.
Duve, Thierry de. Tournai. Ancienne imprimerie de l’Avenir. Lili Dujourie, Bernd Lohaus, Jan Vercruysse, Didier Vermeiren, Marthe Wéry. Tournai: Maison de la Culture, 1979.
———. Voici, 100 ans d’art contemporain. Gent - Paris: Ludion - Flammarion, 2000.
Fagne, Claude, and Barbara Costermans. La Belgique Visionnaire België. C’est arrivé près de chez nous. Brussel: Mercatorfonds, 2005.
Fast, Frederike, Jan Hoet, Michael Kröger, and Véronique Souben, eds. (my private) Heroes. Bielefeld: Kerber Verlag, 2005.
———. Sammlung Collection Marta Herford 01. Herford: Marta Herford, 2005.
Fetscher, Iring. Gegen das Kriegsrecht in Polen - für Solidarnosc. Düsseldorf: Kunstpalast Düsseldorf, 1982.
Fricke, Marion, Roswitha Fricke, and Seth Siegelaub. The context of art / the art of context. Navado Press, 2003.
Fuchs, Rainer, Sophie Haaser, Andrea Krenn, Christa Mittermayr and Uli Todoroff. Die Sammlung Marzona. Arte Povera, Minimal Art, Concept Art, Land Art, 158-159, 261-262. Wien: Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien, 1995.
Geerts, Martine, ed. ‘Cadeaux d’amis’. Een hommage aan Jan Hoet. Sint-Truiden: Artétude, 2007.
Geirlandt, Karel J., Jan Hoet, and André Mure. Leo Copers, Thierry De Cordier, Jef Geys, Bernd Lohaus, Danny Matthys, Philip Van Isacker, Marthe Wéry. Lyon: Espace Lyonnais d’Art Contemporain, 1988.
Gekiere, Petja, and Bea Vansteelandt, eds. Nooit. Van nooit naar altijd. Gent: KUNSTWERK[t], 2009.
Geslin, Jean. ‘Bernd Lohaus’. In FRAC. Acquisitions 1988-1989-1990, edited by Michel Delebarre. Lille: FRAC Nord Pas-de-Calais, 1991.
Gevaert, Yves, and Michel Baudson, eds. M. Broodthaers, J. Charlier, J. Geys, B. Lohaus, G. Mees, Panamarenko, M. Roquet. Brussel: Palais des Beaux-Arts/Paleis voor Schone Kunsten, 1973.
Gheeraert, Inne. De zee. Salut d’honneur Jan Hoet. Oostende: Mu.Zee, 2014.
Gielen, Denis. Atlas de l’art contemporain à l’usage de tous. Boussu: MAC’s Grand-Hornu, 2007.
Gildemyn, Marie-Pascale. ‘Bernd Lohaus. Tielt’. In Beelden Buiten 1987, edited by Paul Bekaert and Dirk Snauwaert. Tielt: Cultureel Centrum Gildhof, 1987.
Guillaud, Jacqueline, Maurice Guillaud, Liliane Durand-Dessert, and Michel Durand-Dessert. Focus 78. Foire-Exposition d’Art Actuel. Paris: Centre Culturel du Marais, 1978.
Hahn, Otto ea. Blockade ’69 : Räume von Beuys , Palermo, Hödicke, Panamarenko, Lohaus, Giese, Knoebel, Ruthenbeck, Polke ; 28. Februar bis 22. November 1969, Galerie René Block, Berlin. Berlin: Galerie René Block, 1969.
Harald, Szeemann, ed. Live in your head. When attitudes become form. Works, concepts, processes, situations, information. 22.3-27.4. 1969. Bern: Kunsthalle Bern, 1969.
Hoet, Jan, ed. Aktuele kunst in België. inzicht/overzicht, overzicht/inzicht. Gent: Museum van Hedendaagse Kunst, 1979.
———, ed. Aktuele kunst in België. museumkrant, 19 portretten. Gent: Museum van Hedendaagse Kunst, 1979.
Hoet, Jan, Dinah Buysse, Bart De Baere, and Norbert De Dauw, eds. Ponton Temse. Gent: Museum van Hedendaagse Kunst, 1990.
Hoet, Jan, Oscar Ho, Frank Vande Veire, and Wim Van Mulders. Art in Belgium. Cyclic Identity. Hong Kong: Hong Kong Arts Centre, 1993.
Hoet, Jan, Steven Jacobs, and Giorgio Verzotti. Corpus delicti. twee privé-verzamelingen: een dialoog noord/zuid. Gent: Museum van Hedendaagse Kunst, 1995.
Hoet, Jan, and Hans Martens. Selectie Belgische Kunstenaars voor DOCUMENTA IX. Guillaume Bijl, Patrick Corillon, Thierry De Cordier, Raoul De Keyser, Wim Delvoye, Jan Fabre, Michel François, Bernd Lohaus, Marcel Maeyer, Panamarenko, Luc Tuymans. Gent: Vereniging Museum van Hedendaagse Kunst, 1992.
Hoet, Jan, Roland Nachtigäller, and Nicola von Velsen, eds. DOCUMENTA IX. Stuttgart - Kassel: Edition Cantz - documenta, 1992.
Hoet, Jan, Marc Ruyters, and Dirk Pirotte. Gelijk het leven is. Belgische kunst uit de collectie van het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst Gent. Gent: Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, 2003.
Hülsewig, Jutta, and Stephan von Wiese. Kunstmuseum Düsseldorf 20. Jahrhundert. Gemälde, Skulpturen, Objekte. Düsseldorf: Städtische Kunsthalle Düsseldorf, Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen, 1982.
Jooris, Roland. Achter / Hinter. Met tekeningen van Raphaël Buedts en Bernd Lohaus en gedichten van Roland Jooris. Gontrode: Vincent & Heidi de Roder, 2005.
Kenis, Jan, and Betty Van Garrel. Art Paper 87. Maastricht: Jan Van Eyck Academie, 1987.
Kort, Peter de, and Menno Meewis, eds. Zoersel ’96. Zoersel: Kunst in Zoersel, 1996.
Kröger, Michael, and Franziska Brückmann. MARTa schweigt. Garde le silence, le silence te gardera. Die Kunst der Stille von Duchamp bis heute. Das Mysterium der Etrusker. Herford: MARTa Herford, 2007.
Lambrecht, Luk. Betekende Ruimte / Designated Space. Deurle: Museum Dhondt-Dhaenens, 1991.
———. Sculpturen rond de Durme. Lokeren, 10 jaar Centrum voor ruimtelijke kunst. Brussel: Gemeentekrediet, 1990.
Lemaître, Isabelle, Leen Lybeer, and Jos Uytterhoeven. Speelhoven ’06. One*More*Time. Aarschot: v.z.w. Speelhoven, 2006.
Leppien, Helmut R., and Petra Leppien. Jetzt. Künste in Deutschland heute. Keulen: Kunsthalle Köln, 1970.
Lindmayr, Ulli, and Eleonora Louis, eds. Von der Wiederholung der Träume zur Realität. Einer Auswahl zeitgenössischer Kunst aus Belgien 1991. Wien: Galerie Grita Insam, 1991.
Lindmayr, Ulrike. Jeugdzonde. Over opus één en opus min één. Antwerpen: LLS387 en Etablissement d'en face, 2009.
Lohaus, Bernd, Guy Mees, Rudy Rommens, and Jef Somerlinck. Brussel-Antwerpen. Aller-Retour. Brussel, 1988.
Maris, Bart, and Bart Janssen. Mixed Up. Beeldspraak. Etterbeek, 2007.
Martens, Hans, ed. SET. Seven Artists Presented by the Museum van Hedendaags Kunst Gent. Barcelona: Museu d’Art Contemporani de Barcelona, 1997.
———. Wide White Space in Middelheim. Antwerpen: Openluchtmuseum voor Beeldhouwkunst Middelheim, 1997.
Marzona, Daniel, ed. Bernd Lohaus, Lawrence Weiner. Zumikon: Haus Bill, 1996.
Marzona, Egidio, Ulrich Weisner, and Gudrun Wessing, eds. Concept Art, Minimal Art, Arte Povera, Land Art. Sammlung Marzona. Bielefeld: Kunsthalle Bielefeld, 1990.
Mels, Mieke, and Hans Theys. XANADU!. De collectie van het S.M.A.K. belicht door Hans Theys. Gent: S.M.A.K., 2010.
Mertens, Phil. De structuur voorbij. Antwerpen: Internationaal Cultureel Centrum, 1983.
Moulin, Raoul-Jean. 9e Biennale de Paris. Manifestation internationale des jeunes artistes. Paris: IDEA Books, 1975.
Müller-Schareck, Maria. Die Bildhauer. Kunstakademie Düsseldorf 1945 bis heute. Bielefeld: Kunstakademie Düsseldorf und Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, 2013.
Noordegraaf, Leo, and Bart Uittenhout. Antwerpen - Haarlem. Vlaams vroeg-17de eeuwse architectuur in Haarlem eigentijds becommentarieerd, Vlaamse moderne kunst op en rond de Grote Markt. Haarlem: Frans Halsmuseum, 1990.
O’Reilly, Paul M. EV+A Compendium. Invited EV+A Exhibitions of 1994, 1996, 1998, and a Memorial of the 1997 Colloquies. Limerick: EV+A, 1999.
Parsy, Paul-Hervé. ‘Bernd Lohaus’. In FRAC. Acquisitions 1983, edited by Michel Delebarre. Lille: FRAC Région Nord Pas-de-Calais, 1984.
Pattyn, Chantal. Matthys-Colle Collection. Deurle: Museum Dhondt-Dhaenens, 2007.
Pauli, Pierre. Reflet des Galeries-Pilotes, 36. Lausanne: Musée des arts décoratifs de la Ville de Lausanne, 1970.
Perlein, Gilbert. Le portrait dans l’art contemporain. 1945-1992. Nice: Musée d’Art Moderne et d’Art Contemporain, 1992.
Pil, Eric, ed. Concepten van representatie. Antwerpen: Koninklijk Museum voor Schone Kunsten - Internationaal Cultureel Centrum, 1997.
Poirrier dit Caulier, Marc. Magasins & Entrepots Réunis ‘De Klok’ ‘La Cloche’. Antwerpen: Marc Poirier dit Caulier, 1977.
Quaghebeur, Rolf, and Dirk Verbiest. Epifanie. Actuele kunst en religie. Antwerpen: Halewijn, 2000.
Randaxhe, Yves. Private Views. Collections privées d'art contemporain, Liège. Liège : Hématomes Editions, 2023
Schelkens, Lia. Tussen hemel en aarde. Beelden in Schildehof. Schilde: Tweede Natuur, 2003.
Séguier, Julia. Accrochage. Venezia: Punta della Dogana, 2016.
Serota, Nick. Charlier, Lohaus, Mees, Panamarenko, Roquet, Van Snick. Oxford: Museum of Modern Art, 1974.
Snauwaert, Dirk, ed. Risquons-tout. Brussel: Wiels, Mercatorfonds, 2020.
s.n. Winterausstellung 1959 der Bildenden Künstler von Rheinland und Westfalen. Düsseldorf: Verein der Düsseldorfer Künstler, 1959.
s.n. Grosse Düsseldorfer Kunstausstellung. Düsseldorf: Kulturamt der Stadt, 1961.
s.n. Kunstwerken verworven door de staat 80-81, cat.229. Gent: Sint-Pietersabdij, 1982.
s.n. 9e Actuele Kunstmarkt. Brussel: Paleis voor Schone Kunsten, 1985.
s.n. Henry!. Leuven: Stadsbibliotheek, 2002.
s.n. Art &Project. Een geschiedenis. Kröller-Müller, Otterlo. Rotterdam : naiolo uitgevers, 2023
Stigter, Antoinette de, Netty van de Kamp, and Onno Wijnands, eds. Beelden op de Berg 6. musée des beaux arts, musée des beaux arbres. Wageningen: Stichting Beelden op de Berg, 1993.
Swinnen, Peter, Katrien Laenen, Ulrike Lindmayr, Ria Pacquée, Catherine Robberechts, Ronald Van de Sompel, and Stefan Devoldere, eds. Kunst in opdracht. 2006-2013. Brussel: Kunstcel Vlaams Bouwmeester, 2015.
Szeemann, Harald, and Jean Coquelet. je/nous. wij/ik. Bruxelles: Musée d’Ixelles - POUR, 1975.
Theys, Hans. Flower Power. Kunst in België na 2015. Antwerpen: Tornado Editions, 2008.
———. Het kijkbeeld. Antwerpen: Artesis Hogeschool - Academie Antwerpen, 2012.
———. Knockando. Ce Que c’est. Form Vision. Artists on Art. s.l.: Tornado Editions, 2019.
———. Over vorm. Flower power deel twee. Gent: Croxhapox, 2009.
———. The New Candour! (De nieuwe onbevangenheid). Gent: Galerie Tatjana Pieters, 2012.
———. Vrijheid vandaag. Aardenburg: Stichting Aardenburg Kunstenfestival, 2019.
———. ToM JoWnE$ nr.3 // to use or not to use. Antwerpen: NICC, 2005.
Van Cauteren, Philippe, Frank Maes. S.M.A.K. 0506, 6. Gent: S.M.A.K., 2007.
Van Cauteren, Philippe. Ungenau. Een selectie uit de collectie van het S.M.A.K. Geel: CC de Werft, 2016.
Van Cauteren, Philippe. S.M.A.K. Highlights for a Future. De Collectie, 173-175. Brussel: Mercatorfonds, 2019.
Van Den Bussche, Willy, and Dirk De Vos. Triënnale 3. Informatieve tentoonstelling van hedendaagse kunst in België. Brugge: Provincie West-Vlaanderen en Stad Brugge, 1974.
Van Mulders, Wim. ‘1970-1980. Omtrent beeldhouwkunst, environment en installatie’. In Kunst in België Na 45, edited by Karel J. Geirlandt, Phil Mertens, Jean Dypréau, and Wim Van Mulders, 196–209. Antwerpen: Mercatorfonds, 1983.
———. Initiatief d’Amis. Gent: Vooruit, 1986.
———. Place Saint-Lambert. Investigations. Liège: Espace 251 Nord, 1985.
Van Mulders, Wim, and Jean-Pierre Van Tieghem. Biënnale van de kritiek. Biennale de la critique. Antwerpen - Charleroi: Internationaal Cultureel Centrum - Palais des Beaux Arts, 1979.
Van Tendeloo, Gery, and Paul Geerts. Integratie/Intégration/Integration. NIEUW(bouw)KUNST. Kortrijk: AZ Groeninge, 2008.
Vandaele, Roger. Print as Fiction. Installation Presentation Documentation. Antwerpen: Roger Vandaele, 1998.
Vanfleteren, Hilde. Tussenruimte. Galmaarden: Provinciaal Trefpunt Baljuwhuis, 1998.
Veenstra, Irene. Skulpturenweg Nordhorn. Acht Entwürfe für die Landspitze. Nordhorn: Förderkreis Stâdtische Galerie Nordhorn, 1991.
Villers, Bernard. Occupations. Brussel, 1980.
Vincent, Marnix, and Michèle Tys. L’art en Belgique depuis 1980. Bruxelles: Ludion, 1993.
Visch, Henk. Facts and rumours. Rotterdam: Witte de With, 1991.
Vos, Werner de, Frie Vanmeert, and Si en La, eds. Zuid en Beeld. Antwerpen: SI en LA, 1994.
Walpot, Luc. Kontakt ’93. Skulpturen. Eupen: Internationales Kunstzentrum Ostbelgien, 1993.
Wiese, Stephan von. ‘Bernd Lohaus. Materiaal wordt taal - Taal wordt materiaal’. In Kunst in België na 1980, edited by Marnix Vincent, 136. Brussel: Ludion, 1993.
Wiese, Stephan von, Maria Kreutzer, and Johannes Meinhardt, eds. Brennpunkt Düsseldorf. 1962-1987. Düsseldorf: Kunstmuseum Düsseldorf, 1987.

Articles in Journals, Magazines, Newspapers, Bulletins

Baudson, Michel. ‘scènes belges’. Art Press, no. 153 (1990): 31–36.
———. ‘Un mobile home dans le désert’. Sans Titre. Bulletin d’Art Contemporain, no. ? (1998): 167-172.
Baudson, Michel, and Yves Gevaert. ‘Ascpects of the Avant-Garde in Belgium’. Studio. International Journal of Modern Art 188, no. 970 (1974): 142–43.
Baudson, Michel, ed. Un mobile home dans le désert. Bruxelles: La lettre volée, 1998.
Bekkers, Ludo. ‘Bernd Lohaus, het ongezegde gezegd’. De Standaard, 6 February 1990.
———. ‘Vlaamse kunstenaars spelen in op Vlaamse architectuur in Haarlem. Confrontatie van twee tijdssegmenten’. Gazet van Antwerpen, 6 June 1990.
Bex, Florent. ‘Kunst met papier als arbeid. Arbeid met papier als kunst’. ICC Bulletin, no. 5 (1979): 1–3.
Bienfait, Carine. ‘Le monde selon Bernd Lohaus’. Bizz’art December-January (1988): 28.
Blase, Christoph. ‘Bernd Lohaus. Holz-Worte-stimmt, Wood-words-exactly’. NIKE. New Art in Europe, no. 33 (1991): 38–39.
———. ‘Routine führt zum Potpourri. “Ponton”, eine Ausstellung des documenta-Chefs Jan Hoet in Belgien’. Frankfurter Allgemeine Zeitung, 17 July 1990.
Borka, Max. ‘La crise tombe bien’. Art & Culture 7, no. 8 (1993): 16–17.
Bougelet, Patrick, and Denis-Laurent Bouyer. ‘Bin Lohaus’. Sans Titre. Bulletin d’Art Contemporain, no. 31 (1995).
Bougelet, Patrick, Denis-Laurent Bouyer, Richard Klein, and Godeleine Vanhersel. ‘Bernd Lohaus: “Je fais ce qui me passe par la main”’. Sans Titre. Bulletin d’Art Contemporain, no. 33 (1995): 4.
Boutoulle, Myriam. ‘Bernd Lohaus à tu et à toi’. Le Journal de Toulouse, 3 October 1988.
Bouyer, Denis-Laurent. ‘Le Rhin à Anvers. Le temps de Bernd Lohaus’. Sans Titre. Bulletin d’Art Contemporain, no. Janvier (1988).
Braet, Jan. ‘Als op een zomernacht’. Knack 23, no. 24 (1993): 90–93.
———. ‘Ik en jij tegenover. Bernd Lohaus spreekt de taal van zijn skulpturen’. Knack 26, no. 3 (1996).
———. ‘Rustig aan de grond. Sculptuur van menselijke basishoudingen. Bernd Lohaus in het SMAK’. Knack, 2 March 2005, 68.
———. ‘Wij kijken door de vensters. Tweeëndertig internationale kunstenaars en een Vlaams provinciestadje tussen Schelde en autostrade : Ponton Temse’. Knack, 11 July 1990, 80–83.
Brams, Koen. ‘Un point de vue sur l’art Belge? Interview met Alain Noirhomme over Kunst in België na 1980’. De Witte Raaf, no. 43 (1993).
Callewaert, Marc. ‘16de Biennale Middelheim. Beter laat dan nooit’. Gazet van Antwerpen, 20 June 1981.
Catoir, Barbara. ‘Bernd Lohaus in Düsseldorf. Der Künstler im Schlupfwinkel’. Frankfurter Allgemeine Zeitung, 6 January 1981.
Canonne, Xavier et Anaël Lejeune. Perspectives minimales en Belgique. Namur: Le Delta, 2022.
Ch.K. ‘Wide White Space. A chronicle of innovation’. Arti. Art Today, no. 11 (1992): 89–107.
Cyrot, Laurence. ‘Bernd Lohaus, l’Usine’. L’Art en Bourgogne, no. 3 (1992).
De Baere, Bart, and Jef Lambrecht. ‘In memoriam Bernd Lohaus’. MUHKAzine, no. 6 (2010): 22–23.
De Kerckhove, Fabrice. ‘Anvers 93. Middelheim: le nouveau départ’. Art & Culture, no. 10 (juni): 6–7.
Demaegd, Frank. ‘De vlag en de lading’. Drukwerk De Zaak 6, no. 2 (1986): 14–20.
Depotte, Hélène. ‘Bernd Lohaus. Les jeux et les noeuds du son et du sens’. Artefactum, no. 27 (1989): 37.
Dobbels, Daniel. ‘Bernd Lohaus parle la langue du bois’. Libération, 28 October 1988.
Doove, Edith. ‘Mit Worten ein Bild bereiten. Guy Bleus, Patrick Corillon, Bernd Lohaus, Marc Luyten, Carlo Mistiaen’. Artefactum February-March (1992): 34.
E.B. ‘“Ik spreek met hout, het hout spreekt met mij”. Retrospektief Bernd Lohaus in het MUHKA’. De Morgen, 27 December 1995.
Eemans, Beatrijs. ‘Een gesprek tussen Bernd Lohaus, Freek Wambacq en Philippe Van Cauteren’. Kunst Nu, no. 2 (2005): 2–3; 12–15.
(eho). ‘Belgien grenzenlos. Kunst diverser Sparten im Ludwig Forum’. Aachener Volkszeitung, 31 October 1991.
E.P. ‘Bernd Lohaus à la chapelle des Carmélites’. ?, 1988.
Fontier, Jaak. ‘Bernd Lohaus’. Kreatief. Literair- en kunstkritisch tijdschrift, no. 4 (1987): 67–68.
Friedrichs, Yvonne. ‘Museum für Gegenwartskunst in Antwerpen eröffnet / Schwergewicht auf Skulpturen und Installationen. Ein breiter Spiegel flandrischer Ideen’. Rheinische Post, 25 July 1987.
Gaiffe, Laurence. ‘A Tourcoing, l’avenir de l’ERSEP se dessine en pointillés’. Bulletin Eurorégional d’Informations en Art Contemporain, ?, 3.
Gaston, Marguerite. ‘Situation X. Bernd Lohaus. Entre “Le Silence” et “La Meditation”’. ?, 1988.
Gielen, Denis. ‘Bernd Lohaus. Dessins et collages’. Art & Culture, no. 5 (1994).
Groenen, Jean. ‘Bernd Lohaus. Notes sur une sculpture d’action’. Art Press, no. 20 (1975): 18.
Groot, Paul. ‘België’. Museumjournaal 3 (1984): 165,184-185.
Herstatt, Claudia. ‘Bilder inmitten heruntergekommener Hafenanlagen. Antwerpen hat ein Museum für moderne Kunst’. Frankfurter Rundschau, 29 July 1986.
———. ‘Ein Glockenspiel im kleinen Teich. Der Kunstsommer in Flandern / Ausstellungen auch in kleinen Orten’. Frankfurter Rundschau, 8 August 1987.
Holthof, Marc. ‘Bernd Lohaus’. <H>art, 15 September 2016, 45.
Huylebroeck, Paul. ‘In Antwerpen en Brussel. «aller et retour»’. Gazet van Antwerpen, 9 April 1986.
Jacobs, Steven. ‘Ut hortus picturis et poesis. Nieuwe beelden in het Middelheim’. De Witte Raaf, no. 44 (1993).
JAP. ‘Vlaamse Kultuurprijs voor Lohaus, Paquée en Deleu’. De Standaard, 20 January 1996.
Jooris, Ann, and Dirk Leyman. ‘Sanne De Wilde maakt Beste Beeldboek met ’The Island of the Colorblind.’ De Morgen, 31 October 2018.
Kuijken, Ilse. ‘Voor Bernd Lohaus is elke steen uniek’. De Standaard, 13 August 1990.
Kuijken, Ilse, and Bernd Lohaus. ‘Bernd Lohaus. Presentation - analysis’. Arti. Art Today, no. 8 (1992): 56–103.
Lambrecht, Luk. ‘“Een kunstwerk maken zonder zelf kunstenaar te willen zijn” (Jan Hoet). Aantekeningen bij een bezoek aan de Documenta IX in Kassel’. De Vlaamse Gids, no. 2 (1993): 29–39.
Lambrecht, Luk. 'Accenten van een verzameling. Deel II'. Deurle : Museum Dhondt-Dhaenens, 1996.
———. ‘Konsistent’. De Morgen, 8 November 1996.
———. ‘Kunst. Kommunikatie’. Knack Weekend, 9 November 1988, 19.
———. ‘Wellen zur Hand gegebenes Echo’. Artefactum, no. 50 (1994): ?
L.H. ‘Belgische Kunst in Aken’. Het Belang van Limburg, 29 October 1991.
Lohaus, Bernd. ‘69/96, avant-gardes et fin de siècle. 75 artistes racontent leur parcours. Bernd Lohaus’. Art Press, no. Hors-série numéro 17 (1996): 83, 163.
———. ‘allein’. Force Mental, no. 8 (1984): 213–16.
———. ‘Eenzijdig Gestreken’. Tijdschrift Academie Leon 4, no. 3 (1989).
———. ‘schlafe’. Ragile « deux pages », no. Tome IV-V (1980): 18–19.
L.V.A. ‘Bernd Lohaus (Micheline Szwajcer, Oct. 17 - Nov. 30, 1996)’. Arti. Art Today, no. 32 (1997): 194–97.
Macaire, Alain. ‘Au Musée d’Ixelles. je/nous wij/ik’. +-o, no. 9 (1975): 5–7.
Macaire, Alain, Pierre Sterckx, and Marian Verstraeten. ‘Biennale de Paris. Bernd Lohaus’. +-o, no. 10 (1975): 18–19.
———. ‘Biennale de Paris. Bernd Lohaus’. +-o, no. 10 (1975): 18–19.
Marcelis, Bernard. ‘Anvers 93. Capitale culturelle de l’Europe’. Art Press, no. 184 (October 1993): 94–95.
———. ‘Bernd Lohaus. Entretien avec Bernard Marcelis’. Artistes, no. 6 (1980): 24–26.
———. ‘Bernd Lohaus. Palais des Beaux-Arts’. Art Press, no. 95 (1985): 58–59.
Messler, Norbert. ‘New Sculptures’. Artforum March (1994): 97.
Meuris, Jacques. ‘Bernd Lohaus reprend la parole...’ La Libre Belgique, 9 February 1990.
Nabakowski, Gislind. ‘Bernd Lohaus. Kunstmuseum Düsseldorf’. Kunstforum, no. 42 (1980): 240–41.
O.B. ‘Au Musée d’art moderne, à Villeneuve-d’Ascq. Les madriers de Bernd Lohaus’. La Voix du Nord, 27 October 1988.
-pas-. ‘Fünf Künstler aus Belgien. Ausstellung im Ludwig Forum - Aus Wörtern Werden Bilder’. Aachener Nachrichten, 31 October 1991.
Penxten, Stéphane. ‘Kontakt 93. Contact, Entropie et Jardins Publics’. Artefactum, no. 50 (1994 1993): 36-37.
Piguet, Philippe. ‘Villeneuve-d’Ascq. Bernd Lohaus’. L’Oeil December (1988).
Piguet, Philippe. 'Vassivière. Une île pour la sculpture.' Paris : extrait de Cimaise n°228, 1994.
Ptaszkowska, Anka. Ohm: un petit journal de lart contemporain, une publication de lEcole régionale des Beaux-Arts, Caen, no. 22 Février (2004).
Pültau, Dirk. ‘Bernd Lohaus’. Artscribe Summer (1991): 80–81.
Ranson, Jean. ‘Schuin als nuance bij Lohaus. Subtiel leunen’. De Morgen, 8 February 1980.
Ruyters, Marc. ‘Expo. Export’. Knack Weekend, 20 November 1991, 15.
Scharlau, Elisabeth. ‘Bernd Lohaus’. +-o, no. 36 (1982): 5–7.
s.n. ‘Belgen bij Ludwig’. De Morgen, 6 December 1991.
———. ‘Belgische kwaliteit’. De Morgen, 4 June 1993.
———. ‘Bernd Lohaus’. Jetzt. Kunst in Deutschland heute, 1970, 91.
———. ‘Bernd Lohaus’. +-o, no. 12 (1976): 14–15.
———. ‘Bernd Lohaus’. Kunst Nu, no. 2 (1982): 1.
———. ‘Bernd Lohaus’. Kunst Nu, no. 1 (2005): 16–17.
———. ‘Bernd Lohaus (1981-1988)’. Libération, 20 October 1988.
———. ‘Bernd Lohaus. Sculptures’. ?, 1988.
———. ‘Bernd Lohaus stellt im Eichenmüllerhaus aus. Skulptur und Zeichnung’. Westfalen-Blatt, 13 October 2000.
———. ‘Du bois dont on fait la technopole’. La Voix du Nord, 28 October 1988.
———. ‘Exposition d’oeuvres de Bernd Lohaus à la galerie Micheline Szwasjer’. L’événement, no. 202 (s.d.): 95.
———. ‘Holzskulpturen und Zeichnungen’. Lippische Landes-Zeitung, 14 October 2000.
———. ‘Papier im Raum. Bernd Lohaus stellt im Kunstraum aus’. Süddeutsche Zeitung, 19 June 1980.
———. ‘Prijzen Vlaamse Gemeenschap voor Deleu, Lohaus, Pacquée’. De Morgen, 20 January 1996.
———. ‘Vernissage mit Bernd Lohaus’. Lippische Landes-Zeitung, 14 October 2000.
———. ‘Γλυπτική του Μπ. Λοχάους στο «Σπίτι της Κύπρου»’. Η Αυγη, 22 januari.
———. ‘Εκθεση Γλυπτικής’. Νικη, 22 January 1992.
———. ‘’Εργα καλλιτεχνών της γενιάς του ’30’. Μεσημβρινη, 22 January 1992.
———. ‘Κατάθεομ αωαζητήσεων εικαστικής δημιουργίασ. Ελληνες και ξενοι στις αθηναϊκες αιθουσες’. Η Καθημερινη, 23 January 1992.
———. ‘Ξύλο που μιλάει’. Ελευθεροτυπια, 22 January 1992.
———. ‘Το ξύλο έχει φωωή’. Τα Νεα, 23 January 1992.
Tarantino, Michael. ‘Sixties Memories’. The Bulletin, 8 February 1990, 11.
Theys, Hans. ‘Als voetsporen van huppelende reuzen. Enkele woorden over het werk van Bernd Lohaus’. Freespace Nieuwzuid 5, no. 20 (2006): 50–57.
———. ‘Bernd Lohaus in Antwerpen en Beersel. Een nederige benadering’. <H>art, 6 September 2007, 5.
———. ‘In den beginne was het mes. Een gesprek met Bernd Lohaus’. Freespace Nieuwzuid 5, no. 20 (2006): 58–65.
———. ‘XANADU! De collectie van het S.M.A.K. belicht door Hans Theys’. <H>art, no. Bijlage bij de tentoonstelling XANADU! De collectie van het S.M.A.K. belicht door Hans Theys (2010): 8.
Van Der Speeten, Geert. ‘Het Vissershuisje van Bernd Lohaus. Vrijbuitersplek Aan de Schelde’. De Standaard, 13-14 July 2019.
Van Hove, Jan. ‘Gevarieerd aanbod in het Smak’. De Standaard, 8 February 2005.
Van Looy, Glenn. ‘Bernd Lohaus. 13 juni - 23 augustus’. ICC Bulletin, no. 4 (1981): 2.
Van Mulders, Wim. ‘Bernd Lohaus’. Artefactum, no. 12 (1986): 24–29.
———. ‘Een Hommage Aan Bernd Lohaus’. <H>art 74 (2 December 2010): 29.
Vassilakou, Angeliki. ‘Bernd Lohaus’. Arti. Art Today, no. 9 (1992): 152–55.
Weskott, Hanne. ‘Bernd Lohaus. Zeichnungen 1974-1979. Kunstraum München’. Kunstforum International, no. 41 (1980).
Wesseling, Janneke. ‘Het gestamel van een tovenaarsleerling in de kunst’. NRC Handelsblad, 24 September 1991.
Wiese, Stephan von. ‘Bernd Lohaus. Die Wand’. Düsseldorfer Museen Bulletin 4, no. XII (1980): 496.
———. ‘Bernd Lohaus. Materiaal word taal - Taal wordt materiaal’. Forum, no. 6 (1991): 50–55.
W.M. ‘Bernd Lohaus au vert’. Art & Culture 9, no. 3 (1994): 8.
Γδοντάκη, Γιάννα. ‘Γλυπτα του λοχαγιους στο σπιτι της κυπρου’. Ελευθερος, 22 January 1992.